2012. okt. 18.

Táplálékkiegészítők futáshoz


Hadd jegyezzem meg gyorsan, hogy ezek a szerek szerintem a rövidebb távokat futóknak abszolút nem szükségesek. (Természetesen a másik bejegyzésben taglalt vitaminokra, nyomelemekre azért nem árt oda kell figyelni.) Akinek a leghosszabb távja nem több mondjuk 8-10 km-nél, annak szerintem nem ürülnek ki annyira a raktárai, hogy szükséges legyen a mesterséges energiapótlás vagy épp a pörgetés.

Valószínűleg a hosszabb távokat futóknak sem létfontosságú egyik csodabogyó vagy gumibogyószörp sem, ha megfelelő a kaja-pia, vitamin- és nyomelem bevitele. Nyilvánvaló, hogy az az igazán nagy teljesítmény, ha valaki ilyen kiegészítő cuccok nélkül teljesíti a hosszú távokat vagy akár a maratont. Hogy pusztán a tested, a saját fizikai erőnléted milyen akadályok legyőzésére képes, azt akkor tudod meg igazán, ha az itt említett szerek közül egyikkel sem élsz.

Szóval ezek fakultatívak, ám én mégis kipróbáltam és rendszeresen használok pár táplálékkiegészítőt és van, amihez eléggé ragaszkodom is. Persze lehet, hogy részben a placebóhatás mechanizmusáról van szó: elhiszed, hogy milyen királyul megy a futás, mert bevetted a hiperszupermegaEnergyReload bogyót – és tényleg úgy is megy. Másrészt viszont ezek a holmik tagadhatatlanul növelik a teljesítőképességet vagy elősegítenek bizonyos folyamatokat (zsírégetés), amit szigorúan véve akár enyhe doppingolásnak is felfoghatunk.

Nézzük akkor a táplálékkiegészítőket!
(Elnézést, de ez részben BioTech reklám lesz, mert én azokhoz a termékekhez tudok olcsóbban hozzájutni..)

L-karnitin: egy csodaszer szerintem, a zsírégetést jelentősen fokozza, ill. hamarabb beindítja a szervezetben, mint ahogy egyébként beindulna mondjuk minimum 20 perc kocogás után. A zsír gyakorlatilag energiává alakul, így a fogyni vágyóknak és a hosszútávozóknak is nagyon hasznos segédlet lehet. A BioTech L-karnitin terméke nekem bevált, de persze számos más márka is kapható a piacon.

Koffein és tein: Ezeket mindannyian jól ismerjük a hétköznapokból. A koffein pörgető, élénkítő hatása jól jön egy hosszútáv során. Nekem például a reggeli kávé is nagyon kell ahhoz, hogy a lábaim is felébredjenek. A kólát, energiaitalt nem ajánlom a szénsav miatt – felpuffadt hassal nem lehet kellemes futni. Hasonló módon a teákban lévő tein is megdobja a teljesítményt (a zöld tea pedig még zsírégető is), méghozzá egyenletesebb, tovább tartó hatást biztosítva. (Sajnos én most kénytelen leszek egy koffeinmentes időszakot tartani... Hogy fogom én ezt túlélni...  )

PowerForce: Nagyon hosszú távoknál (mondjuk 30 km) ezt a koffeintartalmú bogyót is be szoktam venni. Így tényleg sokkal tovább pörgök és nem érzem a fáradtságot annyira.

Hipotóniás és izotóniás italok: Hosszabb futás előtt ki szoktam keverni egy fél liter hipotóniás italt és közben ebből kortyolgatok. Olyan, mint egy üdítő és tényleg felfrissít. A legfontosabb pedig, hogy hidratálja és feltölti a szervezetet vitaminokkal, ásványi anyagokkal, energiával. Én ezt használtam sokáig: MultiHypotonic Drink. Most jelent meg ugyancsak a BioTech-nél az Endurance Isorade izotóniás italpor, újabban ezt ittam a 25, 31 vagy 36 km-em mellé.  De persze van mindenféle más márkából is hasonló energetizáló ital.
Ezekkel a frissítőtípusokkal kapcsolatban hasznos lehet elolvasni ezt a bejegyzést is.

OxShock: Az oxigénfelvételt lehet vele  jól javítani. Értágító hatása miatt az izmok vérellátását segíti elő és ezáltal a jobb oxigén- és tápanyagellátást is. Nem élénkítő szer, de ha mellette koffeintartalmú cuccot is fogyasztottunk, akkor elvileg annak hatását is fokozza.

Ezenkívül érdemes elolvasni a vitaminokról és ásványi anyagokról szóló bejegyzést is ITT!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jöhetnek a kommentek, tanácsok, kérdések!