2012. okt. 18.

Futóruházat


Futócipő, futócipő, futócipő… Nem lehet eléggé hangsúlyozni a jelentőségét. (Erről bővebben lásd EZT a bejegyzést.)  Az összes többi ruházati kellék fontossága eltörpül mellette. Nem a ruha teszi a futót, max a cipő. Ha valaki ritkábban és kevesebbet fut, pláne ha csak jó időben fut, akkor nem feltétlenül szükséges külön költenie sportruházatra. De minél többet ill. minél többször futunk, akkor annál ajánlottabb, hogy kifejezetten futásra tervezett ruhadarabokból álljon a felszerelésünk. Hogy mért? Azért mert ezek többnyire technikai anyagból vannak és speciálisan úgy vannak kialakítva, hogy a szellőzésük, anyaguk, rugalmasságuk, vízelvezető képességük a lehető legjobb legyen.
Nem kell nagyon válogatni, pl. a drága Asics cuccok helyett ugyanúgy megteszi egy Kalenji vagy bármilyen más olcsóbb márkájú futónadrág vagy –felső a Decathlonból. Én például nagyon szeretem a Kalenji márkájú téli futógatyámat, mínuszokban is tök melegen tart, viszont árban feleannyi vagy még annál is kevesebb, mint egy márkásabb futógatya.

Időjárásnak megfelelően kell öltözködni, így én is két bekezdésben írom le a nyári ill. téli futóöltözéket. A tavaszi-őszi meg ezek kombinációja, azt mindenki saját fantáziájára bízom.

Nyári futóöltözék
Ezzel kezdem, mert ez az egyszerűbb. A legfontosabb, hogy kényelmes, jól szellőző, gyorsan száradó ruházatunk legyen, ami lehetőleg ne legyen teljesen a testre tapadó, főleg ne a hőségben. Nagyon bő sem lehet, mert az értelemszerűen balesetveszélyes.

Melltartó: Lányoknak elengedhetetlen a sportmelltartó vagy a sporttrikó.  Mért fontos ez? Arról van szó, hogy ha nincsenek megfelelően alátámasztva (lehetőleg minden oldalról) és a „kilengésük“ a nincsen lehető legnagyobb mértékben csillapítva, akkor a mell szalagjai megnyúlnak, a mell pedig lógni fog. Ezt pedig senki sem akarhatja…

Póló: Technikai pólót ma már könnyű beszerezni a sportboltokban – szerintem ez se legyen testre simuló, hanem inkább kellemesen laza, mert ebben jobb a közérzetünk. Ezek jól szellőznek, hamar száradnak, a testről elvezetik a nedvességet, ami könyebben elpárolog. Picit hűvösebb idő esetén lehet duplázni: alá lehet venni egy hosszú ujjú technikai pólót is.

Futónadrág: Én a vékonyabb technikai anyagból készült futógatyát szeretem, ami háromnegyedes szára van. Viszonylag testre simuló, mert így nem balesetveszélyes. De elég rugalmas ahhoz, hogy nagyon is kényelmes viselet legyen. Nagyon praktikus, ha van egy kis zsebe – az enyémnek belül van a zsebe, hátul a derékánál. Ide pakolom a lakáskulcsot, a zsepit, esetleg a bérletet, az aktuális csodabogyót vagy pár szem becsomagolt szőlőcukrot vagy más finomságot.

Futózokni: Legyen varrás nélküli futózoknink, hogy ne legyenek vízhólyagok a lábfejünkön. Anyaga pedig szintén valami jól szellőző anyag legyen.

Pulcsi vagy széldzseki: Hűvösebb időben jöhet egy jól szellőző, lehetőleg szintén technikai anyagú pulcsit, esetleg vékony széldzsekit vagy széldzseki szerű anorák.

Sapka: Nagy hőség idején célszerű egy világosabb színű baseballsapkát is a fejünbe nyomni, ami jól megvéd a hőgutától, leárnyékolja a szemünket és még  a szembe jövők sem fognak idegesítően a szemünkbe bámulni. J

Napszemüveg: A vakító napsugarak (köztük a káros UV-sugarak) és a kíváncsi tekintetek elől is jól véd egy sötét napszemüveg.

Táska: Nem nagy öröm övtáskával vagy egyéb futótáskával együtt futni, de néha szükséges, ha az ember hosszútávjának útvonalán nem lesz lehetőség frissíteni vagy nem tudjuk hol lerakni az apró holminkat. Én egy ilyet kaptam a bátyáméktól, időnként nagyon hasznos


Téli futóöltözék
Erről már részben a Futás télen című bejegyzésben is írtam. Itt most csak azt írom le, hogy én magam hogy öltözködök télen. Szerintem ez egy elég olcsón összeállított szerelés, nem költöttem túl sokat rá. És még sosem fáztam meg futás miatt, mióta értelmesen futó ember vagyok. Se mínusz tíz fokban, se esőben-hóban. (Régen kezdő, butuska futóként egyszer csúnyán megfáztam, amikor hideg és esős időben, futás után szép lassan nyújtani kezdtem, aztán lassan hazaballagtam. Közben persze teljesen kihűltem és átfagytam és valszeg az öltözetem sem volt valami szakszerű...)

Sportmelltartó-, trikó: az előbb leírtak miatt ugye tök fontos ruhadarab. Nekem egyébként egy adidas sporttrikó vált be legjobban, amit jó régen vettem és az elmúlt 3-4 évben rengeteget nyúztam-húztam, mostam, szárítottam és még mindig úgy néz ki, mintha új lenne.

Futózokni: télen zokniból is vastagabbat hordok és semmiképp sem bokazoknit, hanem magasabb szárút, hogy jól védje a bokámat. Ez is egy Kalenji zokni nekem.

Futónadrág: télen mindenképp hosszú szárú és melegebb futógatyánk legyen. Ezt a Decathlonból szereztem be, valószínűleg ennél a Kalenji téli gatyánál nincs is olcsóbb a piacon. Nekem tökéletesen bevált. Két éve nyúzom ezt, semmi baja még. Frankón melegen tartja a lábszárakat, az izzadtságot elvezeti valahova, mert tök száraz még x kilométer után is.

Póló(k): A sporttrikó fölé egy technikai pólót veszek, nagy hidegben pedig egy hosszú- és egy rövidujjú póló kombinációja a nyerő. Általában a futóversenyeken kapott technikai pólókat cserélgetem, szeretem őket. Nemcsak praktikusak, de szép emlékekekt is idéznek. Ez a legalsó, nedvességelvezető réteg.

Thermopulcsi: Szintén ajándékba kaptam egy thermopulcsit. Nagy hidegben tök jó melegen tart. Mivel kicsit akadályoz a mozgásban, ezért ha enyhül az idő, ezt már nem veszem fel. De ebben a nulla és mínusz egypár közti hőmérsékletben nagyon jól jön. Ez a középső, melegentartó réteg.

Széldzsekiszerű anorák: Egy bebújós, vízálló, kapucnis, vékony anorákot szereztem be anno a Decathlonban. Vékony anyagú, de nagyon jól véd az enyhén szeles, esős időben. A hátsó zsebébe kényelmesen belefér a kulcsom, az MP4 és a sok zsepi, amit majd futás közben el fogok használni, hisz télen mindig folyik az orrom a szabad levegőn. Ez a széltől, csapadéktól védő réteg.

Sapka-sál-kesztyű: A test hőjének nagyon nagy része a fejünkön keresztül távozik, ezért a sapka hordása kötelező. Nekem egy teljesen átlagos sapkám van, azt hiszem polár anyagú vagy milyen. Én nagyon utálom a sapkákat, de hideg időben való futásnál mindig felveszem, mert most már okos vagyok... A sál szintén fontos, mégiscsak véd a torokfájás ellen. Kesztyű nélkül sem tudnám elképzelni a téli futást, mert borzasztó, ha az ember ujjai elgémberednek és szinte lefagynak a mínuszokban.

Egyéb: a felsoroltakon kívül ki-ki kedve (és pénztárcája) szerint vehet még speckó pulcsikat, dzsekiket. Rengeteg féle speciális holmit lehet már kapni manapság.
Ami fontos, hogy lehetőleg sűrűn mossuk ki a cuccunkat, méghozzá kímélő mosással, max. 40 fokon. Ha cipzáros, akkor azt húzzuk be mosás előtt. Ha mintás a cucc, akkor kifordítva.

És ne felejtsük sose a két téli alapszabályt: kályhától kályháig futni és hazaérve azonnal száraz ruhába öltözni (már a nyújtáshoz is) ill. lezuhanyozni.










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jöhetnek a kommentek, tanácsok, kérdések!