2013. márc. 13.

Futás és dohányzás

Istenkáromlásnak tűnik egy lapon említeni a futást és a dohányzást. Mert az is. De bármilyen hihetetlen, vannak futók, akik dohányoznak (ha nem is gyárkéményként) és vannak dohányosok, akik futnak (ha nem is olyan sokat). Nagyon szégyellem, de mégis bevallom: én mindkét csoportot erősítettem egy darabig: régen évekig cigiztem és mellette néha eljártam futni. Majd leszoktam, de négy év szünet után pár hónap erejéig visszatért a függőség. Mellette folytattam a futást, de egyre gyengébb lett az immunrendszerem, rosszabb lett a közérzetem, többször megbetegedtem, a tüdőmmel és a térdemmel gondok voltak, satöbbi. Aztán abbahagytam a bagózást és most jobban esik a futás, mint valaha. Utánanéztem, hogy miért óriási baromság cigizni, ha a futás az életed része. Ezzel a bejegyzéssel a dugiban cigiző futótársaimnak, sorstársaimnak szeretnék segíteni, akik titokban a netet böngészik...
Arra próbálok meg rávilágítani, hogy a dohányzás feltehetően még többet árt a futóknak, mint másoknak, ezenkívül a futóteljesítményt is nagy arányban rontja.

Mért ne legyél „dohányos futó”?

Oxigénhiány és emiatt rosszabb izomműködés
Az oxigén a tüdőből a vérbe jut, a vérből pedig az izomsejtekhez. Elengedhetetlen az izmok munkavégzéséhez, de: a belélegzett cigarettafüstben található szénmonoxid 300-szor könnyebben kötődik az oxigént szállító hemoglobinhoz, mint maga az oxigén. Ha a hemoglobinhoz szénmonoxid kötődik, akkor már nem képes oxigént felvenni. Tehát a hemoglobin-molekulák egy jelentős része nem áll rendelkezésre az oxigénszállításhoz, mert lefoglalja a szénmonoxid szállítása. Ráadásul a szénmonoxid nagyon lassan szabadul fel a hemoglobinból, akár egy nap is kell az utolsó cigi elszívása után az oxigénszállítás normalizálódásához! Ezért a dohányosok szervezetében oxigénhiány uralkodik, pedig az elengedhetetlen lenne a szervek és izmok megfelelő teljesítményéhez, vagyis a lehető legjobb sportteljesítményhez.  Két hasonló adottságú és edzettségű dohányos futó közül a dohányos jóval hamarabb fullad ki és hamarabb éri el az anaerob küszöböt, mint a társa.

Gyengébb tüdőkapacitás
Mind a dohányosok, mind a sportolók esetében megnő a tüdő térfogata. Csakhogy a bagósok esetében nem a hasznos kapacitás nő, inkább kóros tüdőtágulatról beszélhetünk: lehet, hogy a tüdő össztérfogata nő, azonban a sejtes elemek nem pótlódnak, helyüket levegő tölti ki. Így kevesebb lesz az oxigénfelvételre szánt tüdőfelület, légszomj jelentkezik. Ezenkívül a kátrány mint égési melléktermék lerakódik a tüdőben, tovább csökkentve a levegő helyét. A dohányzók ezenkívül krónikus nyálkaképződést okoz a nyálkahártyákon: a normális nyálkaképződés duplája is lehet, ami a légutakban felgyűlve akadályozza a légzést. A maximális oxigénfelvétel egy dohányos futónál 10-15%-al is csökkenhet, ami nyilván hasonló mértékű teljesítményromlást idéz elő.

Komment: nem meglepő, hogy ebben a pár hónapnyi cigizésben újra szúrni kezdett a tüdőm, amire évek óta nem volt példa. Volt, hogy már tényleg csak csigatempóban totyogtam, hogy ne szúrjon annyira. Ráadásul, mint régen, amikor még nagy dohányos voltam, voltak bizonyos szúró  pontok a tüdőmben, amiket újra és újra éreztem. A légcsövemnek is csak ártott természetesen, az ember szinte érzi, hogy valami ott is lerakódik, ami csak akadályoz a levegővételben, amire pedig annyira nagy szükség van futás közben.

Gyengébb szívkapacitás
A nikotin stimuláló hatása miatt a dohányosok szívverése akár 30%-kal is gyorsabb, mint egy nemdohányzóké. A felgyorsult szívverés miatt több energiát használ el a szervezet, ami hamarabbi elfáradáshoz vezet.

Gyorsabban terjedő mérgek
Mivel sportolás után magasabb a pulzus, gyorsabb lesz a vérkeringés, a tüdő és az erek kitágulnak,  anyagcsere. Ezért ha futás után gyújt rá valaki, akkor a cigifüstben lévő méreganyagok sokkal gyorsabban fognak szétterjedni a szervezetében, mintha csak „szimplán” cigizne. Sokan annyit tudnak a cigizésről, hogy nikotin (azaz drog), kátrány, és szénmonoxid jut a szervezetbe. Az igazság az, hogy összesen 4000-féle (mások szerint 4800-féle) káros anyagot mutattak ki a cigifüstben. Csak néhány példa: benzol, ammónia, hidrogén-cianid, aceton, bután, formaldehid, alumínium, arzén, szilikon, ólom, higany, ecetsav, etanol, metanol, stb. A 4000 anyag közül 250 súlyosan mérgező és rákkeltő.

A káros szabadgyökök szaporodnak
Megerőltető, hosszú edzés, sportolás során fokozódik a szabad gyökök száma, amelyek rákkeltőek lehetnek. Ezért a hosszútávfutóknak és más sportolóknak már alapból nagyobb a vitamin- és ásványianyag-szükséglete, hogy ezekkel az antioxidánsokkal a szervezet semlegesíteni tudja a szabadgyököket a szervezet. Köztudott, hogy a dohányzás miatt is rengeteg szabadgyök képződik a szervezetben. (Ezért van az, hogy a dohányosoknak is sokkal nagyobb a vitamin-, különösen a C-vitamin-szükségtele, mint az átlagembernek.) Tehát az intenzív sportolás és a dohányzás együttesen azt jelenti, hogy duplán terheljük a szervezetünket szabadgyökökkel. 

Komment: Míg tavaly télen – ami a mostaninál sokkal hidegebb volt – egyszer sem lettem beteg, egy picurkát sem fáztam meg, akármekkora mínuszban futottam (-10 alatt is), addig idén, az enyhe tél során kétszer fáztam meg brutálisan, mert totálisan kiütöttem a cigivel az immunrendszeremet. A dohányzás kiszivattyúzta a szervezetemből a fontos vitaminokat, anyagokat és hiába szedtem be a bogyókat, hogy pótoljam, az már nem tudott úgy hasznosulni.

Súlyos betegségek:
Az előbbiekből akár az is következhet, hogy egy cigiző sportoló még inkább ki van téve a sokszor a dohányzásból eredeztethető betegségeknek: tüdőrák, érszűkület,  infarktus, tüdőgyulladás, idült hörghurut, szájüreg-, a torok- és a gégerák, méhnyakrák, trombózis, gyomorfekély, gyomordaganat, lábfekély, magas vérnyomás, csontritkulás, ízületi gyulladások, fogamzóképesség csökkenése mindkét nemben, terheseknél a vetélés, koraszülés, fejlődési rendellenességek kialakulásának kockázata.

Komment: A futás szempontjából a fentiek közül különösen a különféle tüdőbajok, az ízületi problémák, csontritkulás hangzik rosszul, de persze a többi is… Biztos vagyok benne, hogy az én ízületi problémáim is részben a cigizésre vezethetők vissza. Vagy legalábbis a súlyosbodásuk. Maraton előtti hónapokban és utána is sokáig eléggé küszködtem térdfájdalmakkal, amiknek csak részben lehetett az az oka, hogy egy-egy hosszú edzéstávot esetleg felkészületlenül teljesítettem. Másik részben viszont arról lehet szó, hogy a cigizés kiürítette a vitamin- és ásványianyag-készletemet, ami ráment az ízületekre, porcokra is. Hiszen csak ez alatt a pár cigizős hónap alatt voltak ilyen problémáim. Előtte és utána nem…

Gyógyulási lehetőségek:
Ha csak azt tart vissza, hogy hízni fogsz, akkor: tedd le a cigit, egyél sokat és fussál rengeteget! Ne félj, nincsen dagi hosszútávfutó! A leszokás három lépése: futás, futás és futás! Hiszen a futás ugyanúgy boldogsághormonok termelődéséhez vezet, mint ahogy a nikotin is dopamint szabadít fel, kellemes, örömteli élményt nyújtva. (Pont ez vezet függőséghez.)
Ha ennél többről van szó, ha a cigi már a napi rutin, a bulik, beszélgetések, stresszoldás megszokott része, akkor a biorezonanciát javaslom. A fizikai tüneteket egycsapásra megszünteti, így nem lesznek olyan elvonási tünetek, pl. fejfájás, émelygés, nyugtalanság, izzadás, idegesség. Minimális elhatározás kell csak hozzá. A dolog működik: az első biorezonancia után négy és fél évig voltam tiszta. Visszaestem pár hónapra, de januárban újra elmentem biorezonanciára anélkül, hogy hittem volna, hogy egycsapásra le tudom tenni a cigit. De le tudtam tenni és szinte megutáltam a cigit, amire eddig nem volt példa. A biorezonancián csak azok a dohányosok röhögnek, akik még nem próbálták ki. Csak legyintenek, hogy hülyeség, kamu, placebó, aztán folytatják az önmérgezést, majd meghalnak rákban.
Érdemes a netet is böngészni a cigizéssel kapcsolatban: minél többet tudunk róla, annál inkább vágyunk a gyógyulásra. Vannak különféle terápiák, vannak nikotinos rágók, elektromos cigik, stb. Szerintem a biorezonancia a legjobb, mindenkinek ajánlom. Kb. ötezer forint és vége a kínnak. Utána pedig megnő a futókedvünk, a futóteljesítményünk és ha futunk, a visszaesés esélye is kicsi: Egy kutatás vizsgálta a cigit letevőket, hogy csökkenti-e az első három hónapban történő visszaesés esélyét a sport: a sportoló leszokók 80%-a nem lett visszaeső, míg a nem sportolóknál csak 50% volt az arány.



Források:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Jöhetnek a kommentek, tanácsok, kérdések!